Wat zijn randvoorwaarden voor een effectieve rol van medewerkers bij werving & selectie van nieuwe krachten? Is een bonus in het vooruitzicht stellen effectief? In tal van bedrijven zijn bonusregelingen voor medewerkers die nieuwe krachten aanbrengen. Uit berichtgeving wordt duidelijk dat zo’n regeling bij grote organisaties tot meer sollicitanten leidt. Maar onduidelijk is met welke frequentie zo’n bonus wordt uitgekeerd.
Vijf randvoorwaarden
- Positieve, trotse medewerkers. Spreekt voor zich, toch?
- Nooit negatieve reacties geven bij een verkeerde tip. Stel dat een medewerker met de beste bedoelingen iemand voorstelt en vervolgens het halve bedrijf over zich heen krijgt hoe stom hij wel niet is om dat te doen. Deze medewerker zal het wel laten nog een keer iemand voor te stellen, net als alle andere medewerkers die daar getuigen van zijn.
- Onderschatting eigen deskundigheid benoemen. Grote groepen medewerkers denken “ik ben geen psycholoog dus ik kan niets bijdragen bij W&S”.
- Netwerkvaardigheden verbeteren. Direct vragen aan iemand of hij bij je wil komen werken, is zoiets als vragen of iemand met je wil trouwen als je hem of haar voor het eerst ziet. Normaliter volgt een “nee” op deze vraag. Het werkt beter als de medewerker voorlegt “goh, wij zoeken iemand met deze kenmerken, jij werkt in een vergelijkbare functie, hoe komt dit op je over en “popt” er een naam bij je op.”
- Borgen vertrouwelijkheid. Bij sollicitaties gaat informatie over tafel die soms vertrouwelijk is. Maak duidelijke afspraken over zorgvuldige omgang met persoonlijke gegevens.