Hoe vertelt u wie u zoekt?
“Zij zoeken blijkbaar iemand“, waren woorden uit de mond van een student als commentaar op een aan haar uitgereikte advertentie. Geestig en waar, want inderdaad bevatte de advertentie de serie woorden die je in ongeveer elke profielschets tegen komt zoals zelfstandig, flexibel, initiatiefrijk en communicatief.
Vertel uw verhaal op verschillende manieren
Hoe vertelt u nu wie u echt zoekt? Kort gezegd door het meerdere keren op verschillende manieren te vertellen in woord en beeld.
Gebruikelijk is één verhaal. Regelmatig blijkt dit een zouteloze kopie van een eerder opgestelde standaardadvertentie. Hoe anders is het om twee of drie korte, verse verhalen te lezen? Stelt u zich voor een schets over de verwachtingen vanuit het perspectief van elke toekomstige collega. Op deze manier ontstaat vanzelf het reliëf dat elke functie heeft. Geen functie is eendimensionaal. Over geen enkele functie denken betrokkenen exact hetzelfde.
En hoe informatief kan het zijn als u kunt zien en horen wie uw toekomstige collega’s zijn? Iedere advertentie suggereert (doorgaans) dat de kandidaat komt te werken in een leuk team. Maar, wat is leuk? U wilt als kandidaat graag een indruk krijgen welke mensen er schuilgaan achter die mooie woorden.
Zoals het cv van een kandidaat veel minder zegt over diens voorkomen, zo dragen de gezichten van collega’s bij aan een meer helder beeld over de functie. En zoals werkgevers veelal houden van kandidaten die zichzelf niet “oppompen” in het sollicitatieproces, doen ook sollicitanten liever gewoon.
Vraag kandidaten uit de doelgroep om mee te denken over het profiel
Herkent u dat zich soms kandidaten aandienen voor u goed en wel een profiel hebt? Maak gebruik van de denkkracht van deze kandidaten, zeker als u hen rekent tot uw doelgroep. Mijn advies daarbij is om duidelijk te zijn over de intentie van het gesprek. “Goh, dat is toevallig dat u nu met ons in contact komt. Wij zijn net begonnen na te denken over het profiel. Zullen wij praten en mag ik u dan als klankbord gebruiken?” Zo’n gesprek helpt u dan in uw proces op weg naar een duidelijk profiel.
Vertel wie u zoekt op een (digitaal) veilige manier
Zoals een kandidaat (meestal) discreet solliciteert, zo wil ook de werkgever met enige prudentie de markt verkennen. Slinger uw verhalen en filmpjes daarom niet zomaar op internet maar doe dit – zoals JBMW doet – op een beheerste manier. Hier hoort bij dat u kandidaten de regie over hun eigen gegevens laat voeren.