Hoe blijven zij positief over uw organisatie?
Bij een “positive candidate experience” behoudt een sollicitant ook na afwijzing een goed gevoel bij de organisatie. Op sociale media passeren regelmatig voorbeelden waarbij dat duidelijk niet gelukt is. Mijn punt is dat dit volstrekt onnodig is.
Veruit de meeste selecteurs hebben oprecht interesse in de kandidaten die bij hen solliciteren. Zij hebben doorgaans het beste met hen voor. De realiteit is dat zij op basis van brief en cv een voorselectie doen. Net zo min dat zij goed kunnen uitleggen waarom zij er voor kiezen om een bepaalde kandidaat uit te nodigen, kunnen zij hun afwijzing verantwoorden.
Kan het anders? Ja, pas uw procedure aan.
Geef de sollicitant kans een eigen oordeel te vormen
De werkgever die de sollicitant zonder persoonlijk contact afwijst, ontneemt hem of haar de kans om zichzelf een oordeel te vormen over de functie en de organisatie. Hoe frustrerend is dat! Verplaatst u in de sollicitant die veel moeite heeft gestoken in diens brief en cv.
Hecht aan het oordeel van de sollicitant
Wederzijds moet het gevoel goed zijn. Doorgaans is het voor sollicitanten gissen of zij passen. Vraag sollicitanten om hun eerste indruk van het bedrijf en de mensen met wie zij mogelijk gaan samenwerken.
Benoem wat het is
De tekst “in vergelijking met andere kandidaten past u minder goed in het profiel” straalt superioriteit uit. Dat maakt kandidaten woest. Hoe durft u dit te zeggen als u hen niet gesproken hebt. Meestal bedoelt u te zeggen:”op basis van de beschikbare informatie, hebben wij bij andere kandidaten een beter gevoel“. En u zegt meestal niet dat u er mogelijk helemaal naast zit! U hebt een oppervlakkig beeld kunnen vormen in de minuut (?) die u besteedde aan brief en cv van de kandidaat.
Tenslotte is het denkbaar dat u nog niet zo goed weet wie u zoekt. Dat maakt een gesprek met een kandidaat die verhaal komt halen op zijn minst ongemakkelijk.
.
Houd de deur altijd op een kier
De meeste kandidaten zullen niet bij u gaan werken. Hebt u hen serieus genomen, hoe kort het contact ook is, dan kunt u hun belangstelling vasthouden. Voeg hen eventueel toe aan uw mailingbestand van personen met belangstelling voor uw organisatie. Wie weet tot wat voor moois dat kan leiden.